Vraag jouw exemplaar van de Snelgids 'In 4 stappen stoppen met ongewenst eetgedrag' t.w.v. € 47 GRATIS aan
Klik hier voor info & aanvraag

Page content

article content

Neerslachtig? Blijf in balans met deze checklist

We weten allemaal dat een goede geestelijke gezondheid cruciaal is om een bevredigend en productief leven te kunnen leiden. Maar dat behouden en niet neerslachtig worden is toch niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt.

Het kostte mij ruim 20 jaar van trial and error om een plek van geestelijk welzijn te bereiken. Een plek waar ik weet hoe ik de waarschuwingssignalen van neerslachtig worden of zelf een dreigende depressie herken.

Hier is de checklist die ik gebruik.

Neerslachtig worden voorkom ik door:

#1 Negatieve door neutrale gedachten te vervangen

Situaties hoeven niet zwart òf wit te zijn. Eigenlijk zijn de meeste dat ook niet.

Maar als je je neerslachtig dreigt te gaan voelen, denkt je brein dat ze dat wel zijn. Toch is dit een fout die je brein maakt en daar hoef jij niet in te trappen.

Ja, echt! Je kunt die gedachten omzetten in iets neutraals, dat hoogst waarschijnlijk ook dichter bij de waarheid ligt. Uiteindelijk kun je na enige oefening jouw gedachten zelfs vervangen door positieve gedachten.

#2 Creatief te zijn

Verwen je gemoedsrust door gebruik te maken van je handen. Gebruik je prachtige handen om dingen te maken of creatief te zijn.

Speel de piano of tokkel op je gitaar als dat jouw hobby is. Of maak iets uit hout, doek, leer of papier-maché. Het maakt niet uit wat je kiest. Ook maakt het niet uit of je creatie mooi of leuk is om naar te kijken.

Waar het om gaat is dat je dat deel van je brein, dat graag creatief is, laat spelen.

De zin van creatief bezig zijn is dat hierdoor nuttige stofjes door je hersenen worden geproduceerd waardoor je je goed gaat voelen. Probeer het maar eens 🙂

#3 Een dagelijkse routine met een positieve focus

Het hebben van structuur in je dag is niet alleen gezond. Het is ook cruciaal als je een gevoel van neerslachtig zijn ervaart.

Een dagelijkse routine voorkomt dat je teveel moet denken tijdens een periode waarin je brein niet op z'n best is. Ook geeft routine je (onbewust) een gevoel van veiligheid.

Ontwikkel een routine die jouw behoefte aan positiviteit ondersteunt. Het kan hobby-tijd, een extra dutje, lichaamsbeweging zijn, of een huisdier of jong kind knuffelen.

#4 Persoonlijke discipline als iets positiefs te zien

Vind kleine manieren om zelfdiscipline te gebruiken die je stemming verbetert.

Het is eenvoudig, makkelijk te onthouden en ontzettend bevredigend wanneer je in staat bent om je aan een voornemen te houden. Zelfs een heel klein voornemen kan je stemming al verbeteren.

Elke keer dat je met succes je voornemen hebt volbracht, noteer je dat in je dagboek. Bijvoorbeeld, "Ik had me voorgenomen om vandaag een wandeling van 30 minuten te maken, en dat deed ik!"

Ervaar zelf de positieve energie die het voor jou creëert 🙂

#5 Goed voor mezelf te zorgen

Jijzelf weet het best wat je nodig hebt, en je verdient deze zorg voor jezelf.

Juist als je je neerslachtig voelt, dan heb je vooral die zelfzorg nodig. Wees zo goed voor jezelf als je zou zijn voor je beste vriend(in).

#6 M'n beste zelf te visualiseren

Spendeer ècht tijd om je voor te stellen wie je wilt zijn. Hoe wil je reageren op dingen, jezelf en anderen behandelen, en hoe zie jij je beste zelf bij uitdagende situaties?

Herhaalde visualisatie zal je helpen om die persoon in het echte leven te worden.

#7 Minstens drie keer per week gedurende 30 tot 40 minuten aan lichaamsbeweging te doen

Er is geen vervanging voor de positieve effecten van lichaamsbeweging.

Het zorgt voor het vrijkomen van endorfines in je hersenen. De goede stofjes die je dag van verschrikkelijk in goed kunnen veranderen.

#8 Met anderen te connecteren

Sociaal contact is belangrijk om je goed te gaan voelen en te blijven. Misschien vind je het niet leuk om te connecteren met anderen, maar probeer het toch.

Schop jezelf het huis uit en ontmoet een vriend(in) voor een kopje koffie. De verandering van omgeving helpt je uit je neerwaartse spiraal naar een meer neutrale plek. En dat is een gezondere plek voor jou wanneer je worstelt met een neerslachtig gevoel.

Hiermee kun je al direct beginnen met de gratis online community.

#9 Een dagboek bij te houden waarin ik mezelf complimenteer

Notities in dit dagboek dienen als het ware als een schriftelijke high-five.

Alleen jij weet wat jij aan jezelf complimenteert en alleen jij ziet dit dagboek.

Maak het zo vrolijk als je kan! Gebruik kleuren, stickers, enzovoorts. Maak het visueel aantrekkelijk. Tegelijkertijd is het ook een geweldige manier om creatief bezig te zijn.

 

#10 Een plan op te stellen

Als je je neerslachtig voelt, neem je de leiding over je situatie door een plan uit te werken waarmee je jezelf weer in een opwaartse spiraal brengt. Zelfs alleen al het opschrijven van een positief plan zal al helpen!

Hoe pak je dit aan?

Ga vandaag op een ding letten die je positief wilt gaan veranderen. Plan vervolgens voor morgen twee dingen die je dan gaat aanpakken.

Een plan maakt je mentaal sterker wanneer je je neerslachtigheid probeert te beheersen!

Laat me in het commentaarveld hieronder weten hoe jouw checklist eruit ziet of komt te zien.

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “Neerslachtig? Blijf in balans met deze checklist

Plaats een reactie


*


GRATIS
Klaziena Waerts
Zelf heb ik bijna 25 jaar enorm last gehad van emotie eten en eetbuien. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Om jou veel leed, frustratie, schaamte en schuld te besparen is het mijn doel jou weer te laten genieten van eten zonder schaamte of schuldgevoel. Kortom, je krijgt weer een gezonde emotionele - ook wel 'harmonieuze' relatie met eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)