Ontvang het e-book 'Raak snel en makkelijk gemotiveerd voor wat dan ook' gratis aan
Info & Aanvraag e-book

Page content

article content

Mooi leven creëren door ellende te schrappen

Schrap de ellende en blijf zitten met een mooi leven.

Zo simpel kan het soms zijn.

Met z'n allen zijn we eraan gewend geraakt om dingen toe te voegen om ons leven mooier/leuker te maken. Dat is hartstikke goed! Toch werkt schrappen over het algemeen beter.

Hieronder deel ik 4 dingen die je kunt schrappen om je leven mooier te maken. En sommige van deze schrapsels zullen je weleens verrassen. 🙂

#1 Aangenaam voedsel

In de regel kun je uitgaan van het volgende. Hoe aangenamer het voedingsmiddel, des te rijker het is aan vet, suiker, conserveermiddelen en zout.

Dergelijk voedsel prikkelt je hersenen en is niet goed voor je lichaam. Schrap het zoveel mogelijk uit je leven. Maar heb je er echt een craving naar neem dan een bescheiden hoeveelheid en geniet er echt van.

#2 Schrap klagen en kreunen

Als je zeuren, klagen, kreunen en steunen schrapt, verbeter je radicaal je leven in één klap.

De volgende 'mindset' biedt je hierbij ondersteuning:

  1. ”Wanneer ik de situatie niet kan veranderen, dan accepteer ik het.”
  2. ”Als ik iets kan doen om de situatie te veranderen, dan doe ik dat.”
  3. ”Ben ik niet bereid ben die stap te zetten, dan accepteer ik de situatie alsnog.”

Deze 'mindset' zou ook heel goed jouw levensfilosofie kunnen worden. Dat is het in ieder geval voor mij 🙂

Zeuren is eigenlijk de situatie niet accepteren en maakt het de situatie niet beter. Je helpt niet, je voegt niets toe. Er komt alleen ellende uit je mond.

En stoppen met klagen, kreunen en steunen betekent ook dat je stopt met het zoeken naar een excuus om niet te hoeven doen wat je wel zou behoren te moeten doen. Het betekent dat je eerlijk bent tegen jezelf.

Niet: ”Ik kan nu niet hardlopen, want het regent.”
Maar: ”Ik kan gewoon door de regen hardlopen. Maar dat wil ik niet.”

Niet: ”Ja maar dat kan ik niet!”
Maar: ”Ik kan het wel. Maar ik ben bang om uit mijn comfortzone te stappen.”

Niet: ”Ik moet eerst een nieuwe laptop hebben, eerder kan ik geen boek schrijven.”
Maar: ”Ik kan nu beginnen met schrijven. Ik gebruik 'een nieuwe laptop' als excuus om mijn droom uit te stellen.”

Je staat niet machteloos. De wereld probeert jou het leven ècht niet zuur te maken. Als je het zeuren, klagen, kreunen en steunen schrapt dan wordt alles beter. Echt waar 🙂

#3 Ren en vlieg jij continue?

Onze westerse samenleving is gek op actie. En als er iets niet klopt in ons leven, komen we direct in beweging.

Hoewel het ondernemen van actie meestal nodig is om resultaten te boeken, is het niet de enige manier. Een andere aanpak om problemen op te lossen is door non-actie. Dus door niets te doen, geduld te hebben en simpelweg te observeren.

Uiteraard gebeurt er niet veel als je alleen non-actief bent. Maar het is verstandig om hierin een balans te vinden, zodat je niet voortdurend hoeft te blijven rennen en vliegen.

Want veel problemen bestaan - beter gezegd: ontstaan - doordat jij ontevreden, ongeduldig of neurotisch bent. Door non-actie kun je werken aan je interne conflicten, waardoor de problemen in de buitenwereld ophouden te bestaan.

De situatie verandert dus niet, maar jij verandert. Waar je vroeger een probleem zag als iets dat opgelost moest worden, zie je nu een neutrale gebeurtenis waar je prima mee kunt leven.

Zit vaker stil en doe niets. Stop met rennen en vliegen. Neem de tijd om te beseffen dat niets doen in veel gevallen effectiever is dan actie ondernemen. Het vraagt rust, geduld en acceptatie. Wellicht niet makkelijk of misschien zelfs moeilijk, maar absoluut meer dan de moeite waard.

#4 Je hersenen worden constant geprikkeld

Uiteraard begrijp ik je. Mijn hersenen zijn ook dol op al die prikkels. Op leuke nieuwtjes, een eindeloze stroom aan YouTube video’s, berichtjes, games, social media en ga zo maar door.

Maar je hersenen hoeven niet altijd geprikkeld te worden. Sterker nog, je leven wordt beter als je hersenen minder worden geprikkeld.

Hierdoor verbetert je concentratie waardoor je productiever wordt. Je ervaart meer kalmte en je wordt minder angstig en gestrest.

Probeer het maar. Schrap eens een of meer van de volgende prikkels:

  • Verwijder je meest afleidende apps van je smartphone. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, YouTube en nieuws apps.
  • Overweeg om je extra tv-zenders te schrappen. Hierdoor dwing je jezelf om te kijken naar programma’s die je boeiend vindt.
  • Ga op nieuwsdieet. Consumeer weinig tot geen nieuws voor meer mentale ruimte.
  • Train jezelf om vaker ongeprikkeld door het leven te gaan. Laat af en toe je telefoon thuis als je de deur uit gaat of neem een 'off-line' dag(deel).

Hoe minder geprikkeld je hersenen zijn, des te meer ruimte er komt voor èchte creativiteit. Voor originele gedachtes, voor jouw unieke persoonlijkheid.

Door te schrappen kun je je leven oneindig veel mooier en leuker maken. Zolang je de zaken schrapt die je beneden houden.

Laat me in het commentaarveld hieronder welke ellende jij gaat schrappen.

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

1 reactie op “Mooi leven creëren door ellende te schrappen


Door marylyna op 29 maart 2017

zo te zien heb ik niets meer te schrappen. Ik ben een gelukkig mens, en maak me niet druk om de waan van de dag

Plaats een reactie


*


Klaziena Waerts
Zelf heb ik bijna 25 jaar enorm last gehad van emotie eten en eetbuien. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Om jou veel leed, frustratie, schaamte en schuld te besparen is het mijn doel jou weer te laten genieten van eten zonder schaamte of schuldgevoel. Kortom, je krijgt weer een gezonde emotionele - ook wel 'harmonieuze' relatie met eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)