Ontvang het e-book 'Raak snel en makkelijk gemotiveerd voor wat dan ook' gratis aan
Info & Aanvraag e-book

Vloggen voor VROUW (de Telegraaf) over mijn operatie

Begin juni as wordt mijn stuk nepschedel vervangen. Wil je meemaken hoe het met mij vergaat?

Page content

article content

Hoe ga je positief denken?

Stel jezelf deze 5 vragen en leer jezelf daarmee positief denken

Vind jij positief denken lastig of zelfs ontzettend moeilijk? Zet dan je onderbewuste aan het werk!

Met de volgende oefening wordt positief denken ècht makkelijk 🙂

Start elke dag met een positief denken oefening

Positief denken helpt je richting een fijner, leuker en véél prettiger leven. Maar voor velen van ons voelt dit nogal onnatuurlijk.

Van nature ben ik behoorlijk positief ingesteld. Maar ècht positief denken heb ik mezelf aangeleerd.

En ik begrijp ook wel dat je geen zin hebt om jezelf dingen wijs te maken die gewoonweg niet waar zijn.

Maar dat neemt niet weg dat positief denken je wel zeker vooruit kan helpen. Positieve gedachten maken je namelijk sterker, vrolijker, gelukkiger en soms zelfs succesvoller.

En...dit zal je hoogst waarschijnlijk verbazen... ze zijn meestal nèt zo waar als de negatieve gedachten die je daarmee gaat vervangen.

Jezelf de juiste vragen stellen

Hoe kun je jezelf leren positiever te denken? Stel jezelf dan de juiste vragen.

Het is hierbij wel belangrijk om jezelf niet te forceren om dingen te roepen die voor jou niet als waar voelen. Maar geef je brein een aanleiding, zodat 'ie kan ‘zoeken’ naar redenen waarom je leven eigenlijk al (heel) goed is.

Hoe doe je dat dan? Heel eenvoudig!

Zelf heb ik een paar memoblaadjes aan de badkamerspiegel hangen met een aantal van de vragen die hieronder staan. Tijdens het tandenpoetsen helpt me dat positief te denken. Ik begin en eindig dus elke dag daarmee 🙂

Hoe werkt het?

  • De vragen die je jezelf stelt gaan uit van een positieve uitkomst.
  • Je brein merkt een verschil op tussen de situatie van dat moment en de positieve uitkomst.
  • Daar wordt je brein onrustig van en gaat 't zijn best doen om dit verschil op te lossen.
  • Je hoofd wordt gevuld met positieve gedachten om daarmee zichzelf te 'bewijzen' waarom de vraag die je jezelf stelde de waarheid is.

Dus pak een stapel memoblaadjes. Schrijf je favoriete vragen op en plak ze ergens waar je ze zowel 's ochtends als 's avonds ziet, zoals boven je bed, (badkamer)spiegel, of...

Vraag #1 Waarom is/was dit een prachtige dag?

Elke dag is gewoon weer een dag. Wat maakt een dag mooi of naar? Niets...behalve jouw gedachten over de dag.

Door jezelf deze vraag te stellen, vul je je hoofd met positieve gedachten. En ook...je gaat wennen aan het idee dat elke dag een prachtige dag kan zijn, zolang jij ervoor kiest het zo te zien.

Je kunt dingen denken als bijvoorbeeld:

  • Het prachtig wolkendek maakt me blij.
  • Ik ben blij dat ik leef.
  • vandaag kan ik weer anderen helpen.
  • Ik krijg vandaag weer een nieuwe kans om een beter mens te worden.
  • vandaag geniet ik weer van koffie.
  • Ik mag weer genieten van mijn kinderen.
  • vandaag mag ik weer genieten van mijn huisdieren.
  • Enzovoorts.

Zó fijn als je beseft dat je van 'gewone' dingen mag en kan genieten  🙂

Vraag #2 Waardoor wordt mijn leven steeds maar weer leuker?

Velen van ons zijn bang dat het leven minder leuk wordt. Maar weinig mensen beseffen dat het leven ook elke dag juist leuker kan worden.

Je wordt immers elke dag een beetje wijzer en krijgt steeds meer levenservaring. Hierdoor word je leven op een aantal fronten ook minder moeilijk.

Als je jezelf deze vraag stelt, vul je je hoofd met redenen waarom je leven elke dag een stukje beter wordt. Redenen zoals bijvoorbeeld:

  • Ik kan mijn werk steeds beter uitvoeren.
  • Mijn huis wordt steeds mooier.
  • Vandaag heb ik goed voor mezelf gezorgd, zowel lichamelijk als mentaal. Ik ben een stukje gezonder dan gisteren.
  • Mijn zelfvertrouwen en zelfzekerheid groeit.
  • Enzovoorts.

Vraag #3 Waar ben/was ik vandaag dankbaar voor?

Wanneer je jezelf deze vraag stelt, doe dan je best om met actuele voorbeelden te komen. Natuurlijk, je voelt je dankbaar voor je kinderen, je leven, je partner, je bed, je huis, je werk, enzovoorts.

Maar vergeet niet jezelf bij deze vraag te blijven uitdagen om te voorkomen dat je een ‘riedeltje’ op gaat dreunen waarbij je eigenlijk niets meer voelt.

Je voelt je bijvoorbeeld dankbaar voor:

  • Dat je dochtertje vanmorgen uit het niets zei: "Mamma, ik hou van je"
  • Je vriendin onverwachts een bak koffie kwam doen en het gezellig was.
  • De offerte die je vandaag hebt binnen gesleept.
  • Dat haast geen verkeerslicht op rood stond, waardoor je lekker op tijd op je werk was en gezellig kon bijkletsen met je collega.
  • Enzovoorts.

Door het actueel te maken zet je je brein aan het werk. Daarmee vul je je hoofd niet alleen op dat moment met positieve gedachten. Je traint je brein om de hele dag redenen te vinden waarvoor je dankbaar kunt zijn.

En als je dit onder de knie hebt, dan gaat positief denken bijna vanzelf!

Vraag #4. Welke fijne resultaten heb ik vandaag behaalt?

Deze vraag helpt je je zelfvertrouwen te verhogen. Veel mensen richten zich alleen op wat ze nog niet hebben, en vergeten àl die dingen die ze reeds bezitten (niet alleen materiële spullen!) en hebben bereikt. En dit is altijd veel meer dan je in eerste instantie denkt!

Het is begrijpelijk, maar niet wenselijk. Want juist door je successen te waarderen, besef je hoe capabel en succesvol je werkelijk bent. En daardoor voel je je elke dag beter over jezelf.

Dus ga in je hoofd na welke resultaten je vandaag teweeg hebt gebracht:

  • Ik heb alle was gewassen, opgevouwen, gestreken en opgeruimd.
  • Het sollicitatiegesprek verliep succesvol.
  • Ik heb mijn collega geholpen die het alleen anders waarschijnlijk niet had gered qua deadline.
  • Ik heb mijn overvolle mailbox opgeschoond.
  • Mijn hele te doen lijstje heb ik gedaan.
  • Enzovoorts.

Als je deze vraag beantwoordt, valt je op dat je meer (hebt) bereikt dan je dacht.

Vraag #5. Welke mensen geven me een warm gevoel? En waarom?

Beantwoord deze vraag door in je hoofd de mensen af te gaan die in je naaste omgeving leven. En beantwoord voor jezelf ook waarom deze mensen je een warm, gelukkig en liefdevol gevoel geven.

Door deze mensen, die je dus blijkbaar dierbaar zijn, te koesteren voel je je gelukkiger en meer verbonden. Hierdoor voel je je liefdevoller en zul je je minder eenzaam voelen. Ze zijn slechts 10 cijfertjes van je vandaan. Een fijn telefoongesprek kan je eventuele eenzaamheid verlichten of zelfs doen verdwijnen 🙂

En omdat je je brein traint om liefdevol te denken aan en over je dierbaren, zullen je relaties ook soepeler gaan verlopen. Want het is fijn om je leven te delen met mensen die vooral zijn gericht op jouw mooie eigenschappen. Iedereen heeft die, dus ook jij!

Laat me in het commentaarveld hieronder weten welke vragen op jouw memoblaadjes komen en waar hang je ze op?

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “Hoe ga je positief denken?

Plaats een reactie


*


Klaziena Waerts
Zelf heb ik bijna 25 jaar enorm last gehad van emotie eten en eetbuien. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Om jou veel leed, frustratie, schaamte en schuld te besparen is het mijn doel jou weer te laten genieten van eten zonder schaamte of schuldgevoel. Kortom, je krijgt weer een gezonde emotionele - ook wel 'harmonieuze' relatie met eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)