Ontvang het e-book 'Raak snel en makkelijk gemotiveerd voor wat dan ook' gratis aan
Info & Aanvraag e-book

Page content

article content

Hoe doelen stellen die je, ongeacht wat, bereikt

Heb jij je ooit afgevraagd waarom doelen stellen meestal al in de eerste drie weken na het begin van een nieuw jaar uiteenvallen?

Het komt in ieder geval niet door een tekort aan discipline of wilskracht. Ook komt het niet omdat 'het leven in de weg zit'. Het komt eigenlijk doordat vage doelen leiden tot vage acties. Wat weer leidt tot...je raadt het al...vaag resultaat!

Of het nu gaat om mijn cliënten, vriend(inn)en of familie, ik hoor steeds hetzelfde. We willen allemaal veranderen, maar we weten niet hoe we dit het best kunnen aanpakken.

De meeste 'doelzetters' vallen in twee groepen:

Doelen stellen gebeurt op 2 manieren

De eerste groep die doelen stellen zijn degenen die zo enthousiast zijn dat ze onrealistisch verwachtingen hebben over wat ze kunnen bereiken.

De tweede groep zijn degenen die wel een idee hebben van wat ze willen, maar hebben geen actieplan om daar te komen.

De oplossing voor het stellen van doelen

Ongeacht in welke groep jij valt en met welke uitdaging je geconfronteerd wordt, de oplossing is hetzelfde. Je moet betere doelen stellen die je ondersteunen en motiveren.

En je moet een realistisch en handig actieplan hebben. Dàt is de basis voor succes! 🙂

Je hebt vast wel van SMART-doelen gehoord (SMART is het acroniem voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Maar de kans is groot dat wanneer je op zoek bent naar verandering of doelen stelt, jouw doel en/of actieplan niet voldoet aan elke letter.

Zo bepaal je jouw doel:

(S) Bepaal specifiek wat je wilt bereiken

Je doel moet duidelijk definiëren wat je gaat doen. In je plan moet helder zijn wat je bereikt en hoe je daar komt. Zorg ervoor dat je ook de precieze stappen die je gaat nemen in je plan opneemt.

In plaats van 'Ik wil meer balans tussen mijn werk en leven', probeer 'Ik neem dagelijks actie om meer balans te scheppen door goed voor mezelf te zorgen prioriteit te geven door actie nr. 1: elke dag 10 minuten te mediteren'. Actie nr. 2, actie nr. 3, enzovoorts.

(M) Maak het meetbaar

Hier maken de meeste mensen een fout. Niet alleen dien je je uiteindelijke doel te kwantificeren, maar ook elke stap die je zet om je doel te bereiken.

Dit helpt je om haalbare stappen te ondernemen, gemotiveerd te blijven en vertelt je precies hoeveel vooruitgang je maakt naar je doel.

Om je acties meetbaar te maken, wees precies:

In plaats van dat je zegt: 'Ik neem mijn werk niet meer mee naar huis' probeer 'Op weekdagen controleer ik mijn werk-inbox niet 's avonds als ik thuis ben. In het weekend controleer ik het maar een keer per dag'.

(A) Doelen moeten acceptabel (haalbaar) zijn

Doelen zouden je een beetje moeten 'stretchen' zodat je je uitgedaagd voelt, maar nog wel zodanig dat je een gevoel van controle hebt.

Een veel voorkomende fout die ik zie, is dat veel mensen doel stellen die niet realistisch zijn. Dit is niet verstandig.

Bijvoorbeeld, als je zegt dat je 5 kilo wilt afvallen in een maand, is dit realistischer dan het verliezen van 10 kilo in een maand. Je hebt immers niet de controle over je stofwisseling.

In plaats daarvan kun je je veel beter richten op de stappen die je dichter bij je einddoel brengen.

"Om nog beter voor mezelf te gaan zorgen, onderneem ik dagelijks actie door actie nr. 1 elke dag acht glazen water te drinken". Actie nr. 2, actie nr. 3, enzovoorts.

Eigenlijk gaat doelen stellen niet over de uitkomst.
Het gaat om je vermogen om consequent maatregelen
te nemen naar dat eindresultaat, oftewel je einddoel.

Kies een doel dat alleen door jou bereikt kan worden

Een haalbaar doel is niet afhankelijk van anderen, de omstandigheden of het winnen van de loterij.

In het voorbeeld van hiervoor van 'het werk niet meer mee naar huis nemen' is een slechte indicator van succes de hoeveelheid werk die je hebt toegewezen gekregen. Hoewel het betrekking heeft op je doel, kun je niet bepalen wat je baas jou zegt te doen. Je kunt echter veranderen hoe je reageert.

"Wanneer ik een nieuwe taak op het werk krijg, zal ik praten met mijn baas over de deadlines, de projectprioriteiten, wat al mijn taken nu reeds zijn (al op mijn bord ligt) en wat zou kunnen worden gedelegeerd."

(R) Bepaal de te nemen stappen die relevant zijn

Elke stap - elke actie van jouw kant -  moet in direct verband staan met je doel.

Doe geen willekeurige 'leuk om te doen' acties. Bijvoorbeeld, onlangs had een vriendin van mij als doel gesteld een nieuwe baan te vinden. In haar geïnspireerde en gemotiveerde plan wilde ze als actie elke dag 20 minuten yoga toevoegen. Hoewel yoga geweldig is, is het niet direct gerelateerd en hoort dus niet thuis in haar relevant te nemen stappen.

Als je wilt bepalen of een stap relevant is met betrekking tot je doel, vraag jezelf af: "Heeft deze actie direct invloed op mijn vermogen om dit doel te bereiken?" Als het je niet dichterbij bij je einddoel brengt, is het niet relevant.

(T) Geef zelf een deadline

Het maakt niet uit of je van deadlines houdt of haat, maar je doel heeft er steeds een nodig. Kies een datum die ver genoeg is om resultaat te zien, maar dichtbij genoeg om gemotiveerd te blijven.

Het koppelen van je doel aan een deadline zorgt voor een praktisch gevoel van urgentie en zorgt voor een gezond ongemak tussen waar je nu bent en waar je dan wilt zijn.

Mijn advies? Kies een datum die een, twee of drie maanden in de toekomst ligt. Het is lang genoeg dat je een verandering kunt zien, maar kort genoeg om nog relevant te zijn. Ook kun je na die deadline je acties verfijnen als je ervoor kiest om door te gaan.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “Hoe doelen stellen die je, ongeacht wat, bereikt

Plaats een reactie


*


Klaziena Waerts
Zelf heb ik bijna 25 jaar enorm last gehad van emotie eten en eetbuien. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Om jou veel leed, frustratie, schaamte en schuld te besparen is het mijn doel jou weer te laten genieten van eten zonder schaamte of schuldgevoel. Kortom, je krijgt weer een gezonde emotionele - ook wel 'harmonieuze' relatie met eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)