Vraag jouw exemplaar van de Snelgids 'In 4 stappen stoppen met ongewenst eetgedrag' t.w.v. € 47 GRATIS aan
Klik hier voor info & aanvraag

Page content

Altijd honger? Met deze trucjes niet meer!

article content

Altijd honger? Met deze trucjes niet meer!

Heb je voortdurend zin om te snacken? Loop je op je werk wel vijf keer op een dag langs de pot met snoepjes en is je rommelende maag ook later op de avond niet stil te krijgen?

Als je op dit moment niet hoogzwanger bent of intensief sport, is het niet de bedoeling dat een hongerig gevoel altijd op de achtergrond ligt. Maar hoe kan het dan dat je toch continue een soort bodemloos vat lijkt te zijn? En vooral: wat kun je eraan doen?

Deze trucjes helpen je eeuwige honger te stillen.

#1 Minder honger door je slaaproutine

Wanneer je niet voldoende of erg onrustig slaapt, wordt het niveau van ghreline in je lichaam automatisch verhoogd. Dit is een hormoon dat voedselinname stimuleert.

Kijk, dat is natuurlijk precies wat je niet wilt hebben!

Zorg er daarom voor dat je voldoende nachtrust pakt en je aan vaste tijden houdt. Ga niet de ene avond vroeg slapen, om vervolgens de volgende nacht bijna door te halen.

Ook in het weekend is het verstandig om je ritme zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Vol hoofd? Doe dan wat yogaoefeningen of lees een hoofdstuk uit je favoriete boek voor het slapengaan. Dit werkt vele malen rustgevender dan het felle licht van je laptop – of telefoonscherm.

#2 Minder honger door te stoppen met het eten van kauwgom

Veel mensen eten kauwgom om een gevoel van honger tegen te gaan. Je zou denken dat je je lichaam wijsmaakt dat het eet, zonder dat je echt eten binnenkrijgt. Toch gebeurd er iets heel anders als je kauwgom eet.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die meer kauwgom eten wel minder maaltijden eten, maar ze vaker kiezen voor ongezond eten.

Het lijkt er dus op dat het eten van kauwgom ervoor zorgt dat je minder vaak honger hebt, maar dat je daarentegen sneller trek krijgt in ongezonde voeding. Vooral als deze ongezonde voeding veel suikers bevat, krijg je daaropvolgend weer snel honger. Stop daarom liever met het eten van kauwgom als je vaak honger hebt.

#3 Kalmeer je drukke hoofd

Een van de momenten waarop we geneigd zijn om meer (en vooral onnodig) te eten, is als we gestrest zijn. Misschien heb je op je werk te maken met deadlines, is een familielid ziek of heb je geldzorgen. Stuk voor stuk gegronde redenen om je druk te maken, maar het doet je lichaam en daarmee je voedingspatroon geen goed.

Blijf goed voor jezelf zorgen en probeer je drukke hoofd te kalmeren. Maak tijdens je lunchpauze een wandeling, lees ’s avonds een boek in plaats van uren te Netflixen, ga in het weekend de natuur in of probeer voor je werk of ’s avonds een uurtje yoga te pakken.

#4 Eet langzamer

Als je eet, pas er dan voor op dat je je maaltijd niet als een gek naar binnen schrokt. Wanneer je namelijk erg snel eet, hebben je hersenen niet de tijd om te registreren wanneer je daadwerkelijk vol zit. Hierdoor heb je vaak na een uur alweer trek. Zonde!

Kauw daarom goed en neem de tijd voor elk keer dat je opschept. Vind je het lastig om rustiger te eten?

Leer jezelf aan om mindful te eten en echt van je eten te genieten, echt te proeven en erbij stil te staan dat je aan het eten bent. Het helpt ook om tijdens het eten niet iets anders te doen, zoals tv kijken, de krant lezen, je mail checken, etcetera. Wees en eet bewust!

Welke trucjes ga jij toepassen? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

2 reacties op “Altijd honger? Met deze trucjes niet meer!


Door Susan Wesseling op 19 maart 2017

Grappig jouw item over kauwgom eten. Ik moest er altijd zo van boeren of erger nog dat ik voelde dat ik moest boeren maar dat niet lukte. Was een pijnlijk gevoel. Verder zijn jouw tips mij wel bekend. Die pas ik toe. Ik heb een Ebook geschreven met daarin 4 tips voor een gezond en stressvrij leven.
Groetjes Susan Wesseling


Door Naomi op 15 mei 2017

Bijzonder, dat we eigenlijk vergeten dat we aan het eten zijn en eten om het eten. Heel veel mensen nemen inderdaad niet de tijd om het eten echt te proeven en te genieten.

Plaats een reactie


*


GRATIS
Klaziena Waerts
Zelf heb ik bijna 25 jaar enorm last gehad van emotie eten en eetbuien. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Om jou veel leed, frustratie, schaamte en schuld te besparen is het mijn doel jou weer te laten genieten van eten zonder schaamte of schuldgevoel. Kortom, je krijgt weer een gezonde emotionele - ook wel 'harmonieuze' relatie met eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)