Ontvang het e-book 'Raak snel en makkelijk gemotiveerd voor wat dan ook' gratis aan
Info & Aanvraag e-book

Vloggen voor VROUW (de Telegraaf) over mijn operatie

Begin juni as wordt mijn stuk nepschedel vervangen. Wil je meemaken hoe het met mij vergaat?

Page content

4 signalen dat je te veel cardio doet

article content

4 signalen dat je te veel cardio doet

'Je moet meer bewegen.' Dit is de boodschap die je waarschijnlijk dagelijks hoort. Aangezien een groot deel van ons land worstelt met overtollige kilo's, lijkt het aanmoedigen om meer te bewegen een voor de hand liggende stap.

Meestal betekent dit meer wandelen, hardlopen, fietsen, of andere cardio-gerichte activiteiten dat zorgt voor het verbranden van calorieën en het hart aan het werk zet. Cardio heeft zeker zijn voordelen voor de gezondheid, maar het is mogelijk dat je het te veel doet.

In feite kan het doen van te veel cardio voorkomen dat je de (sport)resultaten krijgt die je wilt. Hier zijn vier indicatoren die dit aangeven. Als ook een eenvoudige oplossing die je weer op het juiste spoor zet.

#1 Je lichaam houdt op een wanhopige manier vet vast

Als het je doel is om meer vet te verbranden, ga je je cardio activiteiten omhoog schroeven. Echter zijn de positieve vetverbrandende effecten van cardio van korte duur. Zodra je ermee stopt, gaat de stofwisseling van je lichaam vrij snel weer terug naar de normale stand. Als cardio het enige is wat je doet, ben je gedwongen om meer en meer te doen als je gewicht wilt blijven verliezen.

Op den duur wordt dit problematisch, omdat een verhoging van cardio-training kan leiden tot een verminderde spiermassa. Als je lichaam een klein beetje spiermassa verliest, verlaagt daardoor ook je stofwisseling in rust. (Je ruststofwisseling is de benodigde calorieën voor een lichaam in rust, waarvoor wel nog energie nodig is voor puur de interne lichamelijke processen, als handhaving van de lichaamstemperatuur, ademhaling en het kloppen van je hart.) Je lichaam zal nòg langzamer vet verliezen ... tenzij je nog meer cardio doet. Het kan nogal een vicieuze cirkel worden!

#2 Je lichaam ziet er niet 'getraind' uit

Cardio kan als primaire vorm van training je helpen gewicht te verliezen, maar is het nog steeds mogelijk dat je achterblijft met een ongewenste vorm van je lichaam.

Je lichaamssamenstelling (dat wil zeggen, de verhouding tussen vet- en spiermassa) is bepalend voor de vorm van je lichaam. Het verminderen van lichaamsvet (vetmassa) en gelijktijdige afname van je spierweefsel (spiermassa)  − je weet nu dat cardio training dat kan veroorzaken − kan zelfs voorkomen dat je lichaamssamenstelling überhaupt verandert c.q. wordt zoals jij wilt!

#3 Je hebt last van chronisch pijnlijke gewrichten

Veel vormen van cardio kan leiden tot zowel kleine als grote blessures als gevolg van overbelasting. Je lichaam ontvangt continue een beuk in je enkels, knieën, heupen en onderrug als je (hard)loopt. Fietsen bevordert een slechte houding in je schouders en rug. Zelfs zwemmen, ook een vorm van cardio dat wordt verondersteld goed te zijn voor je gewrichten, kan na verloop van tijd schouderproblemen veroorzaken.

Luister naar je lichaam. Hoe voelen je gewrichten dagelijks aan? Als je te maken krijgt met chronisch pijnlijke of krakende gewrichten, dan heeft je lichaam waarschijnlijk een verandering van tempo nodig.

Chronische gewrichtspijn ontwikkelt zich geleidelijk, zodat je het makkelijk over het hoofd ziet. Toch kan overbelasting door cardio z'n tol eisen op je gewrichten, zonder dat je het beseft. Hoe is het met jouw gewrichten?

#4 Je bent voortdurend moe

Sporten is een vorm van stress, lichamelijke stress. Je lichaam stresseren met sporten leidt tot verbeteringen van je lichaam in de loop der tijd. Echter heeft je lichaam ook een beperkte capaciteit in het omgaan met stress, van welke aard dan ook. Wanneer je te veel cardio-training doet tijdens een periode met andere stressoren (bijvoorbeeld op het werk of in relaties) zal je lichaam niet in staat zijn dit alles tegelijk het hoofd te bieden.

Vaak is het eerste symptoom van overspannen zijn een merkbare verlaging van het energieniveau. Je lichaam kan niet herstellen van je veeleisende cardio-training, terwijl er tegelijkertijd  andere stressoren in je leven spelen. Als gevolg hiervan voel en blijf je moe, uitgeput en wordt je vatbaar voor ziekte en blessures.

De oplossing: voeg krachttraining toe

Als je een (of meer) van deze vier signalen van cardio-overbelasting ervaart, is het waarschijnlijk tijd om je training aan te passen. Krachttraining is de perfecte aanvulling op cardio-oefeningen.

Als eerste helpt krachttraining je lichaam bij het behoudt van spiermassa. Meer spierweefsel zal je stofwisseling in rust stimuleren en zal helpen je lichaam te ontwikkelen naar een meer aantrekkelijke vorm.

Ten tweede zal het toevoegen van krachttraining je trainingsroutine diversiteit geven, die het nodig heeft om blessures als gevolg van overbelasting, dat vaak wordt geassocieerd met cardio, te vermijden. Het opbouwen van kracht zal ook je gewrichten ondersteunen, waardoor je de kans verlaagt dat ze last krijgen van chronische pijn of toekomstige blessures.

Ten slotte is het langzamere tempo van krachttraining veel minder een stressor voor je lichaam dan continue cardio training. Zelfs als je slechts twee (van de zeven) dagen per week je cardio-training vervangt met een weerstandstraining, kan dit de lichamelijke stress verlagen en geeft je lichaam de mogelijkheid je energieniveaus te herstellen.

Cardio-training is uitstekend voor je algehele gezondheid, maar met krachttraining als balancerende tegenwicht zal het je helpen sneller resultaten te realiseren, op een manier die duurzaam is voor de lange termijn.

Voeg jij vanaf morgen krachttraining toe of deed je dat al? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Print Friendly

Comment Section

0 reacties op “4 signalen dat je te veel cardio doet

Plaats een reactie


*


Klaziena Waerts
Zelf heb ik bijna 25 jaar enorm last gehad van emotie eten en eetbuien. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Om jou veel leed, frustratie, schaamte en schuld te besparen is het mijn doel jou weer te laten genieten van eten zonder schaamte of schuldgevoel. Kortom, je krijgt weer een gezonde emotionele - ook wel 'harmonieuze' relatie met eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)